.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه برگزاری هشتمین نماشگاه کتاب مازندران
مطالعه کتاب، فرصتی برای طلوع اندیشه های ناب!
صادقعلی رنجبر
مطالعه کتاب، فرصتی برای طلوع اندیشه های ناب!

برای کمک به تعالی اندیشه های پویا و تولد تفکرات تازه، شاید توصیه ای ارزشمندتر از مطالعه کتاب که بستر جاودانه ای برای جهل زدایی فردی و جمعی از حوزه تعقل آدمی است، وجود نداشته باشد، فلذا به صراحت می توان گفت کسی که مطالعه ندارد و کتاب نمی خواند، او یقیناً تعمق ندارد و مطلبی را عمیق نمی داند و دقیقاً بخاطر همین بی ریشه گی ها، در مواضع متخذه خویش نیز ثابت قدم نمی ماند.

مطالعه به معنای شکل گیری تدریجی طلوع دانایی نو در گذر از شبهای نادانی کهنه است و کسی که به کتاب رجوع می کند، مشتری خورشید است و طلوع صبح دولت او را در نتایج گرانسنگ سحر نیز می توان نگریست! و می توان آن را نفوذ تدریجی پرتوهایی از نور لایتناهی دانست که از زوایای مختلف بر پهنه ای از تاریکی ها می تابد و رفته رفته جنس ذهن را به شفافیتی می رساند که از بینایی ظاهر به بصیرت باطن ارتقاء می یابد.

مطالعه کتاب، هم سیر در تاریخ ایران و جهان است و هم سفر به امکنه و ازمنه ایست که دور از دسترس امروزند و هم اینکه علاوه بر آن انسان می تواند درفضای مجازی کتاب به اعماق واقعیات علمی و اقلیمی و محیطی و موضوعی نفوذ کرده و ناب ترین کشفیات و اختراعات و ابتکارات را از خود بیادگار بگذارد.

از ویژگی های مهم مطالعه کتاب می توان به نکات ذیل اشاره کرد:

1-محدودیت های موضوعی، محیطی، سنی، جنسیتی، محتوایی و زمانی ندارد!

2-امکان انتقال مطالب را از نسلی به نسل دیگر، جامعه ای به جامعه دیگر و نیز از تاریخ به امروز فراهم می آورد.

3-فرصت فهم عمیق و دقیق مطالب را توسعه داده و ارتباط فرد را با صاحبان اندیشه تسهیل می کند.

4-تنوع موضوع و تکثر نگرش، موجب توسعه نگاه به مسائل و زمینه ساز همه جانبه شدن افراد می گردد.

5-دنیا را از یک دهکده جهانی هم کوچکتر کرده و حتی در یک قطع جیبی، قابل حمل و اختفاء می کند.

6-هم فکر و ذهن را روشن کرده و هم سبب روشنایی دنیای ابهامات و پاسخگویی به سلسله سؤالات می شود.

7-زمینه ساز تعالی افکار، تضارب آراء و تقابل و تعامل منطقی افراد و موجب شکل گیری خلاقیتها می شود.

8-گسترده ترین رسانه جهانی است و با کمترین میزان مهارت و ابزار، مراجعه همه اقشار را به خود رقم می زند.

از این رو مطالعه کتاب، مطالعه تمامیت هستی است که می توان یکایک آنها را ماحصل مطالعه و تحقیق میدانی و آزمایشگاهی و کشفیات و ابداعات تازه اندیشان و نوپردازانی دانست که همواره از پوسته جامعه خارج شده و چشم اندازشان را به محیطی فراتر از حوزه ظاهری زیست خویش توجه داده اند.

ابتکار ارشاد اسلامی در تواتر نمایشگاههای کتاب در سراسر کشور و از جمله مازندران که اینبار هشتمین برپایی را تجربه می کند، همانند پهن کردن سفره ای گسترده و خوراک دهی علمی به اذهان و افکار یکایک تشنگان و گرسنگان علم و ادب و فناوری است که در به در بدنبال تغذیه اندیشه های پر مطالبه و تنوع طلب خویش اند!

دسترسی آسان و سریع مطالبان علم و فناوری به گرانترین آثار علمی در فاصله زمانی خاص و نیز یارانه هایی که تحت عنوان بن کتاب و تخفیف های ویژه لحاظ شده است، همه و همه را می توان مواهبی نوین برای آحاد مردم مازندران دانست که گاهی مشمول توفیق اجباری شده و در مسیر اندیشه های ناب جامع اندیشان، غنی تر شده و زاویه نگاه آنها نیز توسعه می یابد.

گزارش دهی و مصاحبه و اطلاع رسانی سریالی رسانه استانی و رسانه های مجازی و مکتوب مازندران که روز افتتاحیه را با مصاحبه رسانه ای مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور و استان آغاز کرده اند، مسلماً در کثرت بهره وری شهروندان مازندرانی و مشخصاً اساتید و دانشجویان عزیز و دیگر فرهیختگان و نخبگان استان از این نمایشگاه ارزشمند و پرفروغ، تاثیر بسزائی خواهد داشت.

علیهذا امیدوارم که با توجه به تنوع غرفه ها و موضوعات و نیز تعدد ناشران و نویسندگان و تکثر سلیقه ها و روش ها که در هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران بوضوح قابل ملاحظه است، شاهد استقبالی به مراتب گسترده تر و متنوع تر از استقبال مردم و علم پویان مازندرانی از نمایشگاههای مشابه در ادوار گذشته باشیم.

در پایان از اهتمام معاون محترم وزیر ارشاد اسلامی، مدیرکل محترم،‌ معاونان و کارشناسان محترم ارشاد اسلامی مازندران و نیز از شخصیتهای فرهنگی و فرهنگ پروری همچون نماینده محترم ولی فقیه در مازندران، استاندار محترم مازندران و نمایندگان محترم مردم شریف ساری در مجلس شورای اسلامی و همه ناشران و دست اندرکاران اجرایی نمایشگاه نهایت امتنان را بعمل می آورم.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.008 seconds.